ege123demo

GOSPODARSTVO

 Ilustracija 5 Ukupni neto priljevi uplata u dioničke ESG i ne-ESG fondove na razini zemalja EU27

• ispunjavanje uvjeta potrebnih za uspostav- ljanje primjerenih poslovnih odnosa s do- bavljačima i poslovnim partnerima • transparentnost i otvaranje prema novim poslovnim prilikama • olakšavanje razvoja poslovne strategije iz- davatelja dionica za ostvarivanje ciljeva održivog razvoja • veća otvorenost prema ulaganjima i kon- kurentnost na tržištu • pozicioniranje na tržištu stjecanjem tzv. ESG rejtinga. Globalna kriza mijenja način na koji se živi i radi, a izazovi s opskrbom postaju sve izraženiji i zahvaćaju sve više tržišnih aspe- kata.Tvrtke koje ne posluju u skladu s nače- lima održivog razvoja, ne ulažu u inovacije i razvoj, ne transformiraju svoje poslovne modele i načine rada, više neće biti konku- rentne. Percepcija važnosti ESG tema je u porastu (il. 4). Na internetskim stranicama koje izvještavaju o ESG rejtingu ulagači sve učestalije istražuju tvrtke kako bi saznali kako su pozicionirane u smislu ESG kriteri- ja, uspoređuju ih s drugim tvrtkama iz iste gospodarske grane i na tome temelje svoje odluke o investiranju. Važno je percipirati činjenicu da se na razini zemalja EU27 znača- jan porast događa u ukupnom neto priljevu uplata u dioničke ESG fondove u odnosu na ne-ESG fondove (il. 5). Da bi se što više dobilo od ESG izvještavanja o održivosti, važno ga je percipirati kao poslovni proces usmjeren na postizanje dodane vrijednosti. Stoga je or- ganizacijama koje su već usvojile društveno odgovorno poslovanje prilično lako prijeći na ESG izvještavanje o održivosti - a cilj je dodati vrijednost planetu čineći ga boljim mjestom za sve. Svaki poslovni subjekt, bez obzira na veličinu, može sudjelovati i pomoći da se planet učini boljim za sadašnje i buduće ge- neracije.Aktivnostima kao što su smanjenje emisija i otpada, energetska učinkovitosti i sl. postiže se da ulagači i kupci jako cijene taj trud! Razvijanje ESG politike je perspektivna dugoročna strategija za upravljanje poslova- njem. Ona pokazuje da je tvrtki više stalo do utjecaja koji ima na planet i ljude koji na nje- mu žive, nego do vlastitog materijalnog pro- fita. Politika prema ESG-ju povećava ugled, poboljšava poslovne odnose, privlači ekološ- ki osviještene zaposlenike i šalje pozitivnu poruku svim relevantnim dionicima. Praksa također potvrđuje da dobro osmišljena ESG strategija pozitivno utječe na ukupnu vrijed- nost poslovanja, a tvrtke s višim ocjenama održivosti imaju bolje povrate dionica.

100 80 60 40 20 0 -20 -40 -60 -80

ESG

ne ESG

siječanj 2018.

rujan 2018.

svibanj 2019.

siječanj 2020.

rujan 2020.

vrijeme

izvornici: ESMA, Morningstar, Refinitiv Lipper

OBAVEZA ESG IZVJEŠTAVANJA U HRVATSKOJ

Nefinancijsko ESG izvještavanje od 2023. godine postaje jedan od ključnih izazova tvrtkama u Hrvatskoj. U Hrvatskoj će se po- četi primjenjivati direktiva i uredbe uskla- đene s Europskim zelenim planom kojima primjena i provedba okolišnih, društvenih i upravljačkih kriterija održivog razvoja po- staje obavezna za društva od javnog interesa i tvrtke s više od 500 zaposlenih i za one koje žele privući ulagače i ostvarivati dugoročnu dodanu vrijednost. Nefinancijsko ESG izvještavanje temelji se na Zakonu o računovodstvu. Europskom Uredbom o taksonomiji propisana je obveza izdavateljima koji su prema Zakonu o raču- novodstvu dužni sastavljati nefinancijsko izvješće da od 1. siječnja 2022. godine u ne- financijski izvještaj uključe informacije o tome kako se i u kojoj mjeri ekonomske ak- tivnosti izdavatelja smatraju okolišno održi- vim, ali i ključne pokazatelje uspješnosti: • ostvareni promet od prodaje proizvoda ili pružanja usluga povezanih s ekonomskim aktivnostima koje se smatraju okolišno održivim • udio kapitalnih izdataka i operativnih ras- hoda koji se odnose na stjecanje imovine ili postupke povezane s ekonomskim ak- tivnostima koje se smatraju okolišno odr- živim. Smjernice Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga za izradu i objavu ESG relevantnih informacija izdavatelja obuhva- ćaju: a) preporuke o javnoj objavi nefinancijskog izvještaja prema tri pokazatelja: • udjelu prometa roba i usluga povezanih s okolišno održivim djelatnostima

49

EGE 1/2023

Powered by