ege123demo

GOSPODARSTVO

 Ilustracija 6

Strateški okvir u Hrvatskoj

izvornik: HANFA

2019. - Europski zeleni plan

2021. - Mehanizam za oporavak i otpornost

2021. - Nacionalna razvojna strategija do 2030.

2021. - Nacionalni plan oporavka i otpornosti za razdoblje 2021. - 2026.

• udjelu kapitalnih ulaganja koja su okolišno održiva • udjelu operativnih troškova koji se smatraju okolišno održivima b) razradu ESG tehničkih indikatora c) rokove i načine objava d) mjesto objave - vidljivost e) vodič kroz sve kratice i definicije europskih uredbi za lakše snalaženje. Iako se o održivom razvoju i poslovanju kontinuirano govori u javnom prostoru,potreba za nadogradnjom prak- tičnih znanja i vještina u području ESG-ja neprekidno ra- ste i zahtijeva individualno sagledavanje svakog poslov- nog subjekta. USPJEH ODRŽIVOSTI OVISI O STRATEŠKOM STUPNJU VAŽNOSTI Jedno od najvažnijih načela izvještavanja o održivosti je materijalnost. To znači da bi svaka tvrtka trebala cilja- ti na područja koja utječu na sposobnost organizacije za stvaranje ili očuvanje društvene, ekološke i ekonomske vrijednosti. Stoga je potrebno pažljivo odabirati projekte i aktivnosti koje mogu pomoći u postizanju najvećeg pozi- tivnog učinka na tvrtku. Pametna ideja može biti podržavanje društvenih pro- jekata koji motiviraju ljude da postanu dio tvrtke.Projekti visokog učinka mogu biti digitalizacija, automatizacija, edukacija i podrška ranjivim skupinama društva. Za me- nadžere i poduzetnike najbolja stvar koju mogu učiniti je usvajanje ESG izvještavanja o održivosti. To ne samo što pomaže da poslovanje bude učinkovitije, nego se sigurno daje pozitivan doprinos u stvaranju svijeta boljim mje- stom. Gospodarstvo u velikoj mjeri pridonosi realizaciji hr- vatskih nacionalnih ciljeva, ali i što je još važnije, održi- vo gospodarstvo postaje otpornije, konkurentnije i jače. U 2021. godini objavljen je Nacionalni plan oporavka i otpornosti za razdoblje 2021 - 2026. u okviru Mehanizma oporavka i otpornosti koji određuje da najmanje 37% sred- stava u ulaganjima i reformama treba biti usmjereno na zelenu tranziciju i borbu protiv klimatskih promjena (il. 6). U tom kontekstu je od enormnog značaja strategija upravljanja poslovanjem temeljena na promicanju zna- nja i svjesnosti o regulativi, aktualnim promjenama i postavljenim globalnim, odnosno nacionalnim ciljevi-

ma. Samo učenje, razmjena iskustava dobre prakse i sa- vjesnost mogu dovesti do učinkovitih reformi i uspješne apsorpcije sredstava iz NPOO-a koja su predviđena za odr- živo poslovanje i zelenu tranziciju. ZAKLJUČNO Nefinancijski ESG izvještaj nesumnjivo pozitivno utječe na interno i eksterno poslovanje. Prikazom načina poslovanja ostvarenog uz brigu o okolišu, kadrovima i na- činu upravljanja postiže se informiranje svih relevantnih dionika i stječe veći ugled uz istovremeno poštivanje eko- nomske dimenzije poslovanja. Nove geopolitičke okolnosti ne ostavljaju puno izbora. Samo oni koji u narednom razdoblju postanu resursno i energetski učinkoviti, socijalno osjetljivi i upravljački senzibilni uspjet će podići vlastitu konkurentnost i du- goročno ostvarivati najveći povrat investicija. S brzim ra- stom ulaganja usmjerenih na ESG,ulagače često zbunjuju pojedinačne ESG politike, strukture izvješćivanja i napre- dak koji se postiže. Da bi ESG izvještaji bili jasni i provjer- ljivi,treba kreirati jasne standarde i univerzalne prakse za izvještavanje. Temi ESG-ja treba pristupati odgovorno i informirano, uz individualan pristup politikama svake pojedinačne tvrtke.Procjenjuje se da će ulaganja utemeljena upravo na ESG-ju premašiti 53 bilijuna dolara do 2025. godine, a 90% milenijalaca se već izjašnjava da žele svoj novac usmjeriti u održiva ulaganja. Održivost je doista poslovna prilika, uvjet opstanka brendova i svakako prioritetna želja potrošača. Brendovi koji ulažu u održivost privlače potrošače,poslovne partne- re i zaposlenike, a održivo poslovanje znači i rast prihoda jer se smanjuje potrošnja resursa i optimira učinkovitost. Održivi rast više ne predstavlja atraktivnu temu za od- nose s javnošću (PR), nego strateški prioritet tvrtki, a odr- živo poslovanje više nema alternativu. To je praksa krei- ranja dodane vrijednosti koju treba što prije prepoznati, primijeniti i svakodnevno živjeti. Upravo čimbenik održivosti će,dugoročno gledano,biti ono što će odvajati uspješne od manje uspješnih poduzet- nika, a procjenjuje se da će tijekom ove godine održivost postati strategijska neizbježnost za sve tvrtke - kako bi se uzmoglo zadovoljiti potrebe današnjice bez ugrožavanja sposobnosti budućih generacija. Drugim riječima - održi- vost je najvrjedniji poklon budućim generacijama! ■

50

EGE 1/2023

Powered by