OBNOVLJIVI IZVORI ENERGIJE
kao gorivo koristio plinoviti vodik, stlačen na 350 bar,jer primjena vodika u kapljevitom stanju nije baš praktična za pogon osobnih vozila, prostor za smještaj tog vodika bio bi čak 10 puta veći od onoga potrebnog za smje- štaj benzina. Može se promatrati i ovako: za prelazak 500 km osobnim automobilom potrošnja vo- dika iznosi 10 - 12 kg, što bi zahtijevalo gole- mi spremnik vodika, reda veličine oko 800 l, što baš i nije praktično (uobičajeni spremni- ci benzina ili dizela u današnjim automo- bilima u pravilu imaju volumen 40 - 60 l). S druge strane, vodik je kao gorivo mnogo pri- kladniji za primjenu u industriji od benzina ili dizela,a to također vrijedi za pogon radnih strojeva i velikih vozila,kada dimenzije spre- mnika stlačenog vodika ne predstavljaju veći problem. Postavlja se pitanje bi li bilo moguće uka- pljenim vodikom pokretati zrakoplov veliči- ne Boeinga 747? Odgovor je: da. Masa goriva pri tome bi svakako bila mnogo manja (a masa goriva danas je značajni ograničavaju- ći čimbenik pri projektiranju zrakoplova),no za pohranu vodika bili bi potrebni četiri puta veći spremnici. To znači da bi se, u Boeingu 747, kabina prve klase, ona ‘na katu’ vjero- jatno zamijenila spremnikom vodika. Koli- ka bi pri tome pak bila opasnost od požara i eksplozije? Valja naglasiti da rizici od takvih slučajeva svakako postoje, ali su zapravo jed- naki onima kod primjene bilo kojih dosadaš- njih zrakoplovnih goriva. JOŠ MALO ČINJENICA O VODIKU Vodik je najlakši plin u svemiru, ali s vrlo velikim sadržajem energije. Može se skladi- štiti u plinovitom ili u kapljevitom stanju. Skladištenje u plinovitom stanju uobičajeno zahtijeva visokotlačne spremnike (350 - 700 bar), dok skladištenje u kapljevitom stanju zahtijeva vrlo niske (kriogene) temperature jer je vrelište vodika na atmosferskom tlaku vrlo nisko, -252,8 °C. Gustoća plinovitog vodika pri atmosfer- skom tlaku je 0,09 kg/m 3 , što znači da je za pohranu 1 kg vodika pri uvjetima atmos- ferskog tlaka potreban spremnik volumena 11,11 m 3 (kocka sa stranicama duljine 2,23 m!). Prosječna gustoća zraka na razini mora pri atmosferskom tlaku je 1,29 kg/m 3 , što je 14,4 puta više od gustoće vodika pri istim uvjetima. S druge strane, gustoća plinovitog vodika na tlaku 350 bar je 26,1 kg/m 3 , dok na 700 bar
Tablica 1 Gustoća energije pojedinih energenata (goriva)
gustoća energije gravimetrijska (po masi) volumetrijska (po volumenu) MJ/kg kW h/kg MJ/l kW h/l
energent ili gorivo
ogrjevno drvo
16 14
4,44
- -
- -
ugljen etanol
3,9
26,8
7,44
21
6,1
sirova nafta
44 45 55 45
12,22
-
-
dizelsko gorivo
12,5 15,3 12,5
38 21 32
10,1
prirodni plin
5,9 8,9
benzin
kapljeviti
120 120 120 120
33,33 33,33 33,33 33,33
8
2,22
stlačen na 700 bar stlačen na 350 bar pri uvjetima u okolici
5,8
1,6
vodik
3
0,83
0,0107
0,0029
uran 235
3 900 000 1 083 000
-
-
Ilustracija 1
gr avimetrijska gustoća, kW h/kg
Dijagram gustoća energije pojedinih energenata (goriva)
0
5
10 15 20 25 30 35
dizel
10
JP-8
benzin
E-10
30
8
propan (kapljeviti)
6
etanol
metan (kapljeviti)
20
metanol
4
10
metan (250 bar)
vodik (kapljeviti) vodik (700 bar) vodik (350 bar)
2
0
0
0
20
40
60
80 100 120
gr avimetrijska gustoća, MJ/kg
izvornik: www.energy.gov/eere/fuelcells/hydrogen-storage
iznosi 42 kg/m 3 . U kapljevitom stanju vodik pak ima gustoću 71 kg/m 3 , što je oko 800 više od gustoće plinovitog vodika na atmosfer- skom tlaku. ■
!
Autor članka je diplomirao na (nekadašnjem) Elektrotehničkom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu, a niz godina živi i radi u Vancouveru u Kanadi. Ima više od 45 godina iskustva u ostvarivanju projekata (projektiranju, izgradnji, ispitivanju, puštanju u pogon) energetskih i industrijskih postrojenja u zemljama na pet kontinenata. Članak je, zapravo, prilagođeni izvadak iz njegove knjige ‹Practical Power Plant Engineering - A Guide for Early Career Engineers’ (John Wiley & Sons, izdanje 2020., više na www.wiley.com ).
65
EGE 1/2023
Powered by FlippingBook