ELEKTROMOBILNOST
za litijevim karbonatom (Li 2 CO 3 ) s današnjih oko 1 milijuna t na 3,7 mil. t u 2030. godini. S druge strane,tvrtka procjenjuje da će iskopa- ne zalihe litija 2030. godine iznositi 2,9 mil. t Li 2 CO 3 , što znači da će u usporedbi s potra- žnjom nastati manjak zaliha u visini 800 000 t, bez recikliranja. Da se premosti taj jaz i u potpunosti podrži potražnja, prema toj je analizi potrebno otvoriti više od 100 novih rudnika litija. No, kako bi se financijski po- držalo više od 100 takvih novih projekata, ključno je do tada povisiti cijene Li 2 CO 3 za više od 20 USD/kg. Uvođenje novih proizvodnih kapaciteta zahtijeva mnogo vremena i velike resurse, počevši od ranih istraživanja i ispitivanja (3 - 6 godina), preko inženjerskih i ekonomskih studija (6 - 7 godina), do izgradnje i početne
proizvodnje (0,5 - 2 godine), tvrdi Albemarle. Nedavnim jednostavnijim projektima ru- darenja trebalo je i do 10 godina za početak proizvodnje, dok integrirani projekti dolaze do proizvodnje nakon oko 14 godina, navodi tvrtka. Neki energetski stručnjaci kritički pro- matraju takve prognoze i stavove. Po njima, cijena je već dosegla 80 USD/kg za Li 2 CO 3 teh- ničke kvalitete i nema razloga za njezino sni- žavanje u budućnosti.To znači da svaki kW h kapaciteta baterije sada stoji najmanje 80 dolara samo za Li 2 CO 3 , pod uvjetom da ga se
uopće može nabaviti. KAKO DO JOŠ LITIJA?
Takav trošak učinit će električna vozila fi- nancijski još nedostupnijima.S druge strane,
Grafikon intenziteta potrošnje litija za nekoliko električnih vozila
masa litija po korisniku, kg
masa litija po bateriji, kg
vozilo
Hummer (električni)
4,8
24
prosječni električni auto
1,6
8
električni autobus
0,52
44
električni bicikl
0,02
0,02
izvornik: Riofrancos et al., Climate and Community Project
97
EGE 1/2023
Powered by FlippingBook