ege123demo

ELEKTROMOBILNOST

teško da postoji način na koji se spomenutih 100 ili više novih rudnika može razviti do 2030. godine Od 2007. godine otvoren je vrlo mali broj novih rudnika jer je to složeno i teško izvesti.Stoga neki od kritičara predlažu da se napori preusmjere na istraživanje i ko- rištenje baterija koje će se umjesto na litiju temeljiti na natriju. Po njima, natrij-ionske baterije trebale bi biti sigurnije u upotrebi, a i ne gube energiju na hladnoći kao litij-ion- ske. No, rješenja zasnovana na litiju za sada su najrazvijenija i najpouzdanija za primje- nu pa su se pojavile i druge analize i izvješća koja prvenstveno razmatraju problem ne- stašice litija u odnosu na planirane ciljeve dekarbonizacije. Tako izvješće koje je u su- radnji sa znanstvenicima nekih američkih sveučilišta pripremio Climate and Commu- nity Project, američki ‘think tank’ za klimat- sku politiku, pokazuje da Sjedinjene Ame- ričke Države mogu postići da njezin promet dođe do nultih emisija i uz ograničavanje količine potrebnog rudarenja litija. Prema njima, to bi se postiglo smanjenjem ovisno- sti prometnog sustava o automobilima, sma- njenjem veličine baterija električnih vozila i maksimalnim povećanjem recikliranja litija. Da se to ostvari, potrebno je preurediti ame- rički prometni sustav promjenama politike i potrošnje, dajući prioritet javnom prijevozu uz smanjenje ovisnosti o osobnom automo- bilu. Potrošači u SAD-u prihvaćaju električna vozila, a predviđa se da će do 2030. godine više od 1/2 prodanih automobila u zemlji biti električni.Ako se današnja potražnja za elek- tričnim vozilima projicira do 2050., potrebe za litijem samo na američkom tržištu elek- tričnih vozila te bi godine zahtijevale tro- struku količinu litija koja se trenutačno pro- izvodi za cijelo globalno tržište.Takav porast potražnje morao bi biti podržan otvaranjem velikog broja novih rudnika. Autori su osmislili analizu toka materi- jala uparenu s modeliranjem socioekonom- skog puta kako bi odredili moguće scenarije za dekarbonizaciju osobnog prijevoza u SAD- u. Zatim su usporedili potrebe za litijem za četiri scenarija dostizanja osobnog prijevoza s nultom emisijom. To su: scenarij elektrifi- ciranog nastavka trenutačnog ‘statusa quo’, koji ovisi o osobnim automobilima u SAD-u i tri scenarija koji usvajaju sve ambicioznije politike za podršku javnom prijevozu i sma- njenu ovisnost o osobnom automobilu.

Rezultati te analize pokazuju da u us- poredbi sa scenarijem dekarbonizacije koji održava sadašnje stope vlasništva vozila u SAD-u, scenariji koji smanjuju ovisnost o au- tomobilu, a time i upotrebu i vlasništvo, te ograničavaju veličinu baterije za električne aute, mogu smanjiti potražnju za litijem za 18 - 66%. Čak i ako se prometni sustav SAD- a nastavi fokusirati na osobne automobile, samo ograničenje veličine baterija za elek- trična vozila može, po njima, smanjiti potra- žnju za litijem za čak 42%. Inače, rezultati su pokazali da širenje javnog prijevoza pospje- šuje dekarbonizaciju. PROBLEMI S RUDARENJEM LITIJA Znanstvenici su istražili četiri slučaja iskopavanja litija u Argentini, Čileu, SAD-u i Portugalu. U svakom od tih slučajeva ruda- renje litija izaziva posljedice na intenzitet suše, bioraznolikost ekosustava te na suve- renitet i sudjelovanje lokalne zajednice u projektima koji ugrožavaju njezin kulturni krajolik i lokalno gospodarstvo. Smanjenje količine litija u elektrificiranom prijevozu zauzvrat bi ublažilo ključni pokretač spome- nutih šteta po lokalne zajednice gdje se ru- dari litij. Lanci opskrbe litijem obuhvaćaju cije- li svijet, od Latinske Amerike, do Kine i Au- stralije, a planira se nova proizvodnja litija u Europi, Kanadi, SAD-u i drugdje. Ogroman porast potražnje već stvara uska grla u opskr- bi za proizvodnju električnih vozila, uspora- va širenje njihove upotrebe, dovodi u pitanje njihovu financijsku pristupačnost i potiče geopolitičke napetosti jer se države natje- ču za pristup nalazištima litija. Smanjenje količine litija potrebnog za dekarbonizaciju smanjit će uska grla i potencijalnu degrada- ciju okoliša, nepravde i sukobe povezane s rudarenjem. Autori te studije stoga predlažu da se pro- vede kombinacija više mjera, a to su elektri- fikacija vozila, smanjenja upotrebe osobnih automobila i promjena koncepta vlasništva, uz ograničavanje vlasništva nad osobnim automobilima te smanjenje veličine i mase osobnih vozila kako bi se povećala njihova energetska učinkovitost. Prema njima, to su nužni koraci koji se kombinirano mora- ju poduzeti kako bi ostali unutar sektorskog proračuna za ugljik koji je u skladu s ograni- čenjem globalnog povišenja temperature na 1,5 - 2 °C. ■

98

EGE 1/2023

Powered by